W dniach 10 do 13 kwietnia w Teatrze Małym i Muzeum Tyskich Browarów Książęcych odbywać się będzie trzeci TopOFFFestival. Festiwal ma charakter konkursu, do udziału w którym zapraszani są twórcy lub grupy działające w bardzo szeroko pojętym ruchu polskich teatrów offowych.
Celem festiwalu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy i artystycznej rywalizacji dla absolutnej czołówki ruchu teatrów alternatywnych.
Spektakle konkursowe: Teatr Przedmieście „Faust”, Teatr Kokyu „Halo?”, Teatr Kana „Gęstość zaludnienia”, Marta Malikowska „Malina”, Sztuka Nowa „Krym” i Rafał Szumski „Jak być kochaną?”
Spektakl Mistrzowski: Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Komuny Warszawa „Hannah Arendt: Ucieczka”.
Program TopOFFFestival 2019:
10.04.2019 godz. 17.00 | Teatr Mały
Teatr Kana „Gęstość zaludnienia”/ pokaz konkursowy
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze – istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
Na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut
10.04.2019 godz. 19.00 | Muzeum Tyskich Browarów Książęcych
Rafał Szumski „Jak być kochaną?” / pokaz konkursowy
Spektakl inspirowany opowiadaniem Kazimierza Brandysa „Jak być kochaną” to historia kobiety, która podczas II Wojny Światowej ukrywała ściganego listem gończym mężczyznę i o tym jak ta sytuacja wpłynęła na jej dalsze życie.
Bohaterka przepracowuje traumę okupacji i temat tego jak pamięć o tamtym czasie działa po latach. Na ile została przetworzona? Co mogło być prawdą, a co jest tylko powidokiem, imaginacją głównej bohaterki? Jest to także opowieść o artystce ( bohaterka była przedwojenną aktorką), której nadwrażliwość i potrzeba miłości jest nieustająco konfrontowana z wciąż atakującymi ją ekstremalnymi doświadczeniami.
Przedstawienie oparte jest na dwóch planach: aktorskim i dźwiękowym. Niełatwy zabieg montażu dźwięku został użyty, aby pozwolić widzowi zrozumieć jaki zamęt panuje w głowie bohaterki, która zbierając strzępy swojej biografii nieustająco próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie: jak być kochaną?
Spektakl miał swoją premierę na deskach Teatru Odwróconego w Krakowie 27. 06. 2018 r., dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego.
Reżyseria i scenografia: Rafał Szumski
Obsada: Katarzyna Galica, Kajetan Wolniewicz/ Maciej Jackowski, Wojciech Lato
Dźwięk: Piotr Enhap
11.04.2019 godz. 18.00 | Teatr Mały
Sztuka Nowa „Krym”/ pokaz konkursowy
Ten spektakl nie jest o Krymie. Ten spektakl nie jest o tym, co obecnie kojarzy się z tym miejscem. Ten spektakl nie jest o wojnie. Ten spektakl nie jest o polityce. Ten spektakl nie jest o dwóch (albo wielu) skonfliktowanych narodach. Ten spektakl nie jest o Ukrainie, o Rosji ani o Tatarach Krymskich. W tym spektaklu nie ma Putina. Ten spektakl nie zostanie anektowany. W tym spektaklu słowo Krym nie będzie używane. Ten spektakl nie jest manifestem. Ten spektakl nie jest deklaracją.
Sztuka polityczna zazwyczaj ma tendencję do zaniedbywania piękna. Jego wartość zostaje niedoszacowana, bo postrzegana jest jako zbędny luksus w świecie potrzebującym poważnego komentarza politycznego. Czy można mówić o różach kiedy za oknem wybuchają bomby?
Ten spektakl organizuje pustka i dynamika tęsknoty, która się z nią wiążę. Czy można wypracować system mówienia o tym, za czym tęsknimy? Czy można komuś opowiedzieć o uczuciu, które jest w nas, gdy patrzymy na morze? Czy można opowiedzieć o tym uczuciu osobie, która siedzi obok ciebie? Czy w drugim człowieku można wyzwolić te same uczucia, które sami nosimy? I czy próba tworzenia takich “kopii” ma w ogóle jakikolwiek sens? Jak wypowiedzieć niewypowiedziane? Czy jednostkowe doświadczenie piękna może promieniować na życie innych osób?
Koncepcja / reżyseria / wykonanie: Vera Popova, Gosia Trajkowska
Muzyka: Zoi Michailova
Scenografia: Piotr Szczygielski
Wideo / wizualizacje: Kuba Matuszczak / Adrien Cognac
Produkcja: Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Teatr Ósmego Dnia
Kurator programu Dawid Żakowski
Premiera: 30 listopada 2017
Teatr Ósmego Dnia, Poznań
11.04.2019 godz. 19.30 | Muzeum Tyskich Browarów Książęcych
Stowarzyszenie Twórców / 4 wymiary to dla nas za mało „Malina”/ pokaz konkursowy
Malina to spektakl, koncert i sesja medytacyjna w jednym. Próba dotarcia do głębokich pokładów współczesnej duchowości w sytuacji, kiedy kultura zachodnia nie daje nam pozareligijnych narzędzi do rozwoju duchowego.
Punkt wyjścia do projektu stanowił życiorys i działalność Maliny Michalskiej, jednej z pierwszych propagatorek jogi w Polsce, autorki popularnego podręcznika Hatha-Joga dla wszystkich, aktorki i tancerki. W latach 60., kiedy nauczycielami jogi byli głównie mężczyźni, Malina otworzyła w Warszawie własną szkołę, na rzecz dalekowschodniej praktyki porzucając scenę.
Twórczynie spektaklu: Marta Malikowska, Maniucha Bikont, Karolina Kraczkowska, Anka Herbut, Agata Siniarska, Maja Skrzypek, Anastasiia Vorobiova, Aleksandr Prowaliński
Producent: Tomasz Leszczyński / Stowarzyszenie Twórców “Cztery wymiary to dla nas za mało”
Spektakl powstał w ramach programu “Placówka III” Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. http://www.sztukawspolczesna.org/
12.04.2019 godz. 17.00 | Muzeum Tyskich Browarów Książęcych
Teatr Przedmieście „Faust” / pokaz konkursowy
Teatr Przedmieście ponownie sięga po wielką literaturę, po autorskiej interpretacji powieści Thomasa Manna „Józef i jego bracia” w spektaklu „Podróż” i po wznowieniu kultowego dramatu „Dybuk” Szymona An-skiego Aneta Adamska bierze na warsztat arcydzieło literatury światowej: „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego. Nie będzie to jednak klasyczna repertuarowa pozycja, ale jak zwykle sztuka przefiltrowana przez autorską wizję reżyserki. W naszym spektaklu mieszają się elementy ludyczne i misteryjne, a widz staje się świadkiem wewnętrznej przemiany bohaterów.
W warstwie tekstowej scenariusza oprócz tekstu Goethego znajdą się fragmenty dramatu „Tragiczne dzieje doktora Fausta” Christophera Marlowe’a. To opowieść o wewnętrznym konflikcie jakie toczy się w duszy każdego człowieka. Tytułowy Faust pragnie poznać i zrozumieć prawa rządzące światem, pragnie konfrontacji z Bogiem i spotkania z siłami piekła, wreszcie pragnie doświadczyć czystej, romantycznej miłości. Głównym pytaniem tego spektaklu jest: co stanie się z nami, jeśli zapomnimy o Bogu? Co stanie się z naszą dusz, jeśli zapomnimy, że to jedyna nieśmiertelność jaką tutaj mamy na ziemi…
reżyseria i adaptacja tekstu: Aneta Adamska
scenografia: Aneta Adamska, Paweł Sroka
muzyka: Jakub Adamski
występują: Jakub Adamski, Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała, Kinga Waleń,
Elżbieta Winiarska
12.04.2019 godz. 19.30 | Teatr Mały
Fundacja Kokyu „Halo?”/ pokaz konkursowy
Spektakl Halo? stanowi podsumowanie prawie dwuletniego okresu badań i pracy studyjnej. W przedstawieniu nie używamy ani bogatej scenografii, ani nowych technologii. Sercem i jedynym medium tego teatru jest aktor ze swoimi umiejętnościami. Halo? to pytanie o pamięć, odpowiedzialność za znajomość historii i tworzenie przyszłości. W spektaklu, inspirowanym książkami „Święto wiosny”Eksteinsa Modrisa, „Wojna umarła, niech żyje wojna” Eda Vulliamiego, „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” oraz „Ostatni świadkowie. Utwory solowe na głos dziecięcy Swietlany Aleksijewicz, „dziennik” Wacława Niżyńskiego., śledzimy XX wiek jako nieskończony korowód wojny i przemocy, który dociera do XXI wieku w ostatnich akordach wojny na Bałkanach, by otworzyć nowe tysiąclecie koszmarem terroryzmu i wojny z nim. Opowieść rozpisana na siedem aktorek stawia sobie za cele zmianę perspektywy, zredefiniowanie tego, co w wojnie męskie i żeńskie, przemieszanie losów i zwyczajowo przypisanych ról. Podjęliśmy próbę uczynienia spektaklu rozbitym, popękanym lustrem stojącym przed twarzą dzisiejszej społeczności.
Reżyseria, scenariusz, scenografia, światła, koordynacja projektu: Przemysław Błaszczak
Dobór i opracowanie muzyki: Joanna Kaczmarek, Przemysław Błaszczak, przy współpracy Marty Horyzy i Damiana Borowca
Przygotowanie wokalne i materiałów muzycznych Praca muzyczna i wokalna: Joanna Kaczmarek, Marta Horyza
Choreografia: Przemysław Błaszczak, Joanna Gruntkowska, przy współpracy z Karoliną Brzęk
Konsultacje choreograficzne: Madi Rostkowska
Konsultacje dramaturgiczne: Anna Duda
Kostiumy: Ala Savashevich
Występują: Joanna Gruntkowska, Marta Horyza, Joanna Kacperak, Joanna Kaczmarek, Joanna Krawczyk, Monika Niedźwiedzka, Kate Ryan
Produkcja: Fundacja Zarzewie
Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
13.04.2019 godz. 18.00 | Teatr Mały
Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Komuny Warszawa „Hannah Arendt: Ucieczka”/ Spektakl Mistrzowski
Spektakl jest fantazją na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin – każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią. Hannah Arendt – żydowsko-niemiecka filozofka, badaczka totalitaryzmów, uciekła z Niemiec do Francji po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku. W ostatniej chwili ucieka z okupowanej Francji do USA. Przeżyła.
Spektakl opisuje sposoby przetrwania. Według przyrodniczych opisów walka o przetrwanie dla większości gatunków jest jedyną znaną im formę życia. Jak to się odnosi do ludzkości? Czy wybrać bierność czy aktywność?
Reżyseria: Grzegorz Laszuk
Muzyka: Bartek Rączkowski
Choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
Wideo: Adrian Cognac
Kostiumy: Ewelina Ciuchta
Scenografia: Piotr Szczygielski
Światło: Karolina Gębska
Współpraca: Paweł Mościcki
Obsada: Anna Wojnarowska, Małgorzata Goździk, Michał Lacheta, Arkadiusz Wójcik